web hit counter
Vállalkozói negyed kezdőlap

Szavazás

Twitter

Legfrissebb


Ügyfélkapcsolatok

 

2006.04.07 12:01:00 -

Küldés e-mailben Nyomtatás Betuméret növelés Betuméret csökkentés

A Google sötét oldala

A keresőoptimalizálással foglalkozó szakemberek olyan összeesküvés elméleteket képesek gyártani, hogy sokan azt gondolhatják mindannyian paranoiásak lettünk jó dolgunkban. De van-e valódi ok az aggodalomra? Szerintönk nincs, de mindig szórakoztató dolog mások üldözési mániájáról olvasni.

Mindannyian tudjuk, hogy a keresőprogramok azért léteznek, hogy "bosszantsák" a webmestereket. Ugyanis nincs jobb dolguk, minthogy új módszereket találjanak ki a weboldalak rangsorolási szabályainak áthágására, vagy hogy bújócskát játsszanak az oldal "PageRank"-jével. A Google ezen elméleteket gyártó szakemberek figyelmének az előterében áll, és nem nehéz rájönni, hogy miért.

Nehéz a csúcson lenni

A Google piaci részesedése magabiztosan növekszik. A ComScore Networks jelentése szerint a Google az egy évvel korábbi 47 százalékról 2005. novemberére 60 százalékrara növelte az internetes keresésekben való részesedését. A Google vezetői kijelentették: mindent megtesznek annak érdekében, hogy a vállalat növekedését fenntartsák. George Reyes, a Google pénzügyi vezetője közölte: cége többet fog költeni a jövőben kutatásra és fejlesztésre, valamint komolyabb beruházásokat tervez számítógépes infrastruktúrájának területén is.

A Google mottóját - "Ne tégy rosszat!" - már rengeteg alkalommal elemezték és vitatták. A fórumok hozzászólásai és az egyes cikkek rengeteg helyen tartalmazzák a "a Google ezt teszi" vagy "a Google azt teszi" típusú mondatokat. A tény, hogy senki nem tudja közülünk, mik a Google szándékai - kivéve természetesen a Google-t magát. Én személy szerint jónak tartom ezt a fajta találgatós játékot, mert aki beszáll, az pontosabb képet kaphat arról, hogy mi is a valóság.

Gyártson Ön is elméleteket!

Mindenkinek megvan a saját véleménye a dologról - amely ha mást nem is, legalább szórakoztató olvasmányokat szül.

1. Jagger frissítés

Az összeesküvés elmélet: A Google célja, hogy lerombolja az összes természetes találati listát, hogy aztán majd mindenki a PPC (átkattintások után számlázott) kampányok felé mozduljon el.

A valóság: A Google időről-időre frissíti az algoritmusait, hogy még relevánsabb keresési eredményeket biztosítson felhasználói számára. A keresőoptimalizálók közössége általában minden új frissítést elnevez, ahogy például a hurrikánokat is elnevezik. A legutóbbi frissítés a Jagger nevet viseli. Ezen frissítés során eltávolításra került sok csaló katalógusoldal és olyan weboldalak is, melyek úgy vásárolták a linkjeiket. Ha Ön bármilyen kétes technikát használt a weboldalán, akkor nagy a valószínűsége, hogy az Ön oldalát is eltávolította a Jagger. Ez egy egészen kíméletlen frissítés volt azok számára, akik nem alkalmaztak megalapozott keresőoptimalizálási technikákat a weboldalukon. Természetesen, igen sok webmestert felbosszantott ez a dolog. Egy jó példa a német BMW weboldala (bmw.de), melyet szintén nemrég távolítottak el a találati listából, miután az oldal spam technikákat alkalmazott. Ez is azt bizonyítja, hogy a keresőoptimalizálás az keresőoptimalizálás, nem számít, hogy milyen nyelvű egy oldal.

2. Google Adsense

Az összeesküvés elmélet: A Google Adsense-t (Goggle hirdetést) használó oldalak prioritást élveznek a rangsorolásban, hogy a Google még több pénzhez jusson. A Google ráadásul dominanciára törekszik és kényszeríti a webmestereket, hogy az Adsense-t használják a kimenő linkek elhelyezése (link építés) helyett.

A valóság: Ha ez igaz lenne - tekintet nélkül arra, hogy a Google milyen keményen "próbálkozott" - attól még nem tudnának egyre több embert kényszeríteni az Adwords használatára, azzal, hogy megelőzik egy kedvező rangsorolás véghezvitelét. (A szerkesztő magyarázata: A Google pénze abból van, hogy a kereső emberek klikkelnek a hirdetésre, és nem abból, hogy a webmesterek kirakják a hirdetéseket. Ha naponta csak x internetező ember y kattintása "van a kalapban", akkor hiába rak ki akár minden webmester AdWords hirdetést, nem lesz annyival több klikk. Az elmélet kicsit sántít, de tény, hogy egy ilyen agresszív push marketing stratégia nem igen működne pull támogatás nélkül.) Emellett, amikor az Adwords-t először bevezették, számos keresőoptimalizáló tesztelte az elméletet. Fizetett listázásokat vásároltak különböző hosszúságú időszakokra. Mi lett az eredmény? Egyáltalán nem tapasztaltak semmilyen összefüggést egy Adwords kampány megvásárlása és a természetes keresési találatok rangsora között.

[PAGEBREAK]

3. IP-rögzítés/Titoktartási szabálytalanság

Az összeesküvés elmélet: A keresőprogramok rögzítik az IP-címeket. Az összegyűjtött adatok felhasználhatók Ön ellen.

A valóság: Számos elmélet született arra vonatkozólag, hogy a Google rögzíti a keresők (kereső személyek) IP-címeit, hogy nyomon kövesse a keresési szokásaikat. Azonban ez a helyzet mára már sokkal élesebbé vált. Az egész felhajtásnak az Igazságügyi Minisztérium szabott gátat, amikor bekérte a legnépszerűbb keresések "log"-jait, hogy megvizsgálja a keresések folyamatát. A vizsgálatot jogi útra helyezték át, melynek lefolytatásába a kormány felkérésére a bíróság is beszállt. A hálózati forgalom minden egyes lépésénél megjelenítésre kerül az Ön IP-címe; ez arra használható fel, hogy összekapcsolják az Ön által lefolytatott összes különálló tranzakciót.

4. Az eredmények szűrése

Az összeesküvés elmélet: Ha a Google képes szűrni az eredményeket a kínai keresések esetében, akkor mi akadályozza meg őket abban, hogy a világ többi részét is szűrjék?

A valóság: Jelen pillanatban ez még egy nagyon friss téma, és igazából még nem tudom, mit is gondoljak. Csak hivatkozni tudok a Google blogjában található Emberi jogok nyilatkozatára. Idézet a blog-ból: "Hogy eldönthessük mi a legjobb módja Kína - vagy bármely más piac - megközelítésének, ki kell egyensúlyoznunk elkötelezettségeinket, hogy kielégítsük a felhasználók érdeklődését, kibővítsük az információkhoz való hozzáférés lehetőségét és reagáljunk a helyi feltételekre. A kínai üzletre vonatkozó stratégiánkban az egyensúly megteremtésére törekszünk a tökéletesített közléseken, a célzott szolgáltatásokon és a helyi beruházásokon keresztül. Annak érdekében, hogy weboldalként működtethessük a Google.cn-t Kínában, a Google-t megkérték, hogy távolítsunk el néhány kényes információt a keresési eredményeink közül. Ezeket a szigorításokat a kínai törvények, szabályozások és irányelvek rótták ki ránk. Azonban ha tartalmat távolítunk el a Google.cn-ről, akkor ezt a tényt közöljük a felhasználóinkkal is." Mindez nem újdonság számunkra. A Google már módosította keresési eredményeit korábban Franciaországban, Németországban és az USA-ban is, a helyi törvények betartása érdekében. Különben is: nem jobb a cenzúrázott információ, mint a teljes információnélküliség? Legalább a Google-nek van egy kiinduló pontja, ahonnan elkezdheti a cenzúrával folytatott harcát.

Ne tégy rosszat

Larry Page, a Google alapítója szerint: "a Google célja, hogy a legmagasabb minőségű szolgáltatást nyújtsa azok számára, akik információ után kutatnak, legyenek akár egy íróasztal mögött Bostonban, autózás közben Bonnban, vagy séta közben Bangkokban".

A Google filozófiája

1. A felhasználóra fókuszálni - minden más csak ezután következik.
2. Egy dolgot kell csinálni, de azt nagyon, nagyon jól.
3. A gyors jobb, mint a lassú.
4. A weben létezik demokrácia.
5. Nem kell asztalnál ülnie ahhoz, hogy válaszra legyen szüksége.
6. Lehet pénzt keresni anélkül is, hogy bármi rosszat tenne.
7. Mindig van még több információ.
8. Az információ-igénynek nincsenek határai.
9. Lehet komoly öltöny nélkül is.
10. A nagyszerű nem elég jó.

[PAGEBREAK]

Idézet a weboldalról

Amikor négy évvel ezelőtt először leírtuk ezt a tíz dolgot, belevettük a következő részt is: "A Google nem készít horoszkópokat, nem ad pénzügyi tanácsokat és nem nyújt chat-szolgáltatást." Az idők során kibővült az elképzelésünk az általunk kínált szolgáltatásokról - itt van például az internetes kereső - ami nem az egyetlen módja annak, hogy az emberek információhoz jussanak és használják azt - vagy az egyéb általunk ajánlott termékek, melyek nem sok sikerrel kecsegtettek az elején, de mára a portfoliónknak a legfontosabb részét képezik.

Ez nem azt jelenti, hogy változtattunk a legfőbb elkötelezettségünkön, hanem azt, hogy amint egyre messzebb jutunk azok beteljesítésében, annál több, korábban homályos dolog kerül a fókuszba (melyek helyébe persze még több homályos dolog kerül). Bizonyos pszichológusok szerint, ahogy valami egyre közelebb kerül az emberhez annál könnyebb szem elől veszíteni az értékét.

A Google valóban annyira összefonódott volna a mindennapjainkkal, hogy már nem észleljük többé a jó dolgokat, melyeket adott nekünk? Hadd emlékeztessem néhányra ezek közül:

1. Releváns keresési eredmények: a Google egy forrás az információk gyors elérésére. Minden frissítés segít a zűrzavartól való megszabadulásban.

2. Gmail: Amíg az ingyenes web alapú emailek működnek, addig valószínűleg ez lesz az egyik leginkább felhasználóbarát levelezőrendszer, ráadásul a legnagyobb tárhely-kapacitással. Összekapcsolhatja bármely más email fiókjával, hogy a Google felhasználói felületen keresztül kezelje az levelezését.

3. Gtalk: A Google ingyenes IM (Internet messaging - internetes üzenő) és Voice Chat (telefon) szolgáltatása. Már ez a termék is összekapcsolható a Gmail felhasználói felületével. Ez azt jelenti, hogy bárhonnan elérhető a szolgáltatás ahol van internet, nem szükséges hozzá semmilyen programot feltelepíteni a számítógépre, amelyről dolgozik.

4. Vezető a kereső programok között: Kétség kívül a Google jár az élen a kereső programokkal kapcsolatos nagyszerű új ötletek létrehozásában. A Google a vezető, a többiek pedig követik. Egy jó példa a Gmail: több tárhely ingyen. A Yahoo! nagyon hamar követte ezt a lépést egy hasonló méretű Yahoo! email-fiók létrehozásával. Az email-felhasználóik ingyenesen használják az MSN-t is, jóllehet a nagyobb postafiókért már fizetni kell.

5. Google Earth: Földrajzi információk a keze ügyében. Vezetési segítséget és helyrajzi információkat szerezhet a föld bármely pontjával kapcsolatosan, és miután műholdas megjelenítésű térképeket használnak, még jó ötleteket is szerezhet, hogy mit érdemes megnéznie.

6. Google Video: Otthon készült videó filmek, TV show-k, filmek és klippek válogatása, mely ingyenesen elérhető az interneten. (Természetesen néhány TV show-ért és filmért fizetni kell.)

7. Google Alert: Szeretné tudni ha valaki megemlítette az interneten Önt vagy a cégét, vagy bármely olyan témát, mely az Ön weboldalára vonatkozik? A Google Alert figyelmeztetni fogja Önt, ha ez megtörténik. (Miután a Google keresőrobotjai először meglátogatják az adott oldalt.)

Ez csak néhány dolog azok közül, melyeket a Google hozott létre. Tehát kérdezze meg magától újra: tényleg aggódni kell a rendkívüli fejlődése miatt, vagy a végén még előnyünk is származik belőle?

Felejtse el

A Google tipikus példája annak, amikor egy jó cég túl naggyá válik, és az emberek kezdik miatta egy kicsit kényelmetlenül érezni magukat. Én azt mondom, felejtse el az összes zűrzavart és fókuszáljon a jó dolgokra, melyet a 2006-os év fog hozni  számos újításával, és kétségkívül egy teljes kötegnyi új összeesküvés-elmélettel.

A cikk eredeti verzióját a www.internet-marketing.hu oldalon találja.

Mondja el a véleményét Ön is!

Hozzászólások - 0 hozzászólás

Szólj hozzá Te is!

Név:

Kötelező

E-mail:

Kötelező, nem jelenik meg

Hozzászólás:
Milyen nap van ma (pl: hétfő)?

Kérdezze szakértőinket!

Dr. Egerszegi TamásDr. Egerszegi Tamás

Egerszegi Ügyvédi Iroda
ügyvéd, vezető

Lukász Helga, Szombati OrsolyaLukász Helga, Szombati Orsolya

Profonte Management Akadémia
értékesítés, ügyfélkezelés

Balogh-Celebrini TivadarBalogh-Celebrini Tivadar

emtrek Kft.
cégfejlesztési konzulens, coach

Török AntalTörök Antal

iparjogvédelmi igazságügyi szakértő, mediator

Dr. Badacsonyi TamásDr. Badacsonyi Tamás

pályázati szakértő, NLC Tanácsadói Csoport Kft., ügyvezető


Keresés

digibiz.hu
Keleti és nyugati online óriások Szófiában Keleti és nyugati online óriások Szófiában Október 26-27-án rendezték meg a WebIt Expo nevű innovációs kiállítást,...

Hírlevél

Iratkozzon fel heti hírlevelünkre!

Tudta-e Ön?

hogy az IPOSZ felmérése szerint uniós csatlakozásunk kapcsán a családi- és mikrovállalkozások átlagosan több mint 2,2 millió forint értékben hajtottak végre beruházást, fejlesztést a jogszabályi megfelelőségük érdekében?
Pharrell Williams Pharrell Williams Pharrell Williamst választotta idén az év divatikonjának az Amerikai Divattervezők Tanácsa...

Címketár

vállalkozó (322), kkv (316), agrár (269), magyar (255), fejlesztés (208), adó (205), támogatás (196), pályázat (191), pénz (183), APEH (179)

CÍMKETÁR »